unuplusdouaroti.blogspot.com Web analytics

22.07.2016

Nordkapp, ziua 16 - Preikestolen si fuga din Norvegia

Articolul anterior: ziua 15


Aseara am verificat care e programul feribotului catre Danemarca si am gasit doar variante pana in ora 15. Pana la Kristiansand, portul de plecare, mai avem vreo 400km asa ca ne decidem sa ramanem acolo si a doua zi sa luam feribotul.
Eu vreau sa ma catar pana la Preikestolen asa ca plec înaintea lui Andrei si Adinei, pe la 9, urmand sa ne întâlnim in Oanes la feribot undeva dupa pranz.

langa Sauda
Din Sauda, unde am dormit, soseaua urmărește malul unui fiord pentru vreo 30 de kilometri. E soare si drumul e aproape pustiu asa ca ma pot bucura in voie de curbe si de peisaj. La capatul fiordului ajung la o intersectie si eu stiu ca trebuie sa o iau stanga spre Sand si spre drumul 13. Asa imi apare pe harta de pe geanta de rezervor scoasa de pe Google maps. Doar ca indicatoarele imi spun sa o iau in alta directie. Ma iau dupa indicatoare si dupa vreun kilometru ma opresc pentru ca imi dau seama ca merg in directia gresita. Ma intorc pana la intersectie, ma uit din nou la indicatoare si dupa ce ma conving ca m-am uitat bine o iau din nou pe acelasi drum... Dar tot nu sunt convins asa ca ma opresc din nou dupa cativa kilometri si ma uit pe gps pe telefon: sunt pe un drum secundar care ma duce cam aiurea... Ma intorc a 3-a oara si de data asta o iau pe drumul marcat pe harta. Dupa cateva curbe, daca harta e corecta, ar trebui sa ies la un pod sau un tunel care sa ma treaca fiordul in partea ailalta. In loc de astea, dau de un port de feribot unde e un afis mare ca linia de feribot e desfintata. Nu am incotro, ma decid sa ma incred in semne, asa ca o iau pe drumul secundar... sa vedem unde ma scoate. Oricum varianta alternativa ar fi un ocol de vreo 100km si asta inseamna ca nu voi mai avea timp de niciun Preikestolen. 

langa Sand
pe feribot la Nesvik
Drumul secundar, desi abia vizibil pe google maps, pare nou: asfalt perfect, doua benzi late si parapeti noi. Dupa cativa kilometri intru intr-un tunel, apoi un altul, apoi direct din tunel ies pe un pod suspendat deasupra unui fiord si imediat intru intr-un alt tunel si apoi inca unul... Si e doar un drum secundar... Dupa cativa kilometri, iata ca ajung la drumul 13! Semenele au avut dreptate! Google, nu. Ciudat este ca drumul E13, desi drum principal si european pe deasupra, este mult mai ingust si mai prost decat drumul precedent. Pe alocuri e atat de ingust, incat abia incape un tir, si problema e ca sunt numai viraje printre stanci si nu vezi nimic dupa colt. Si normal ca dupa o curba de genul asta, dau nas in nas cu un tir... Uff ce emotii, abia reusec sa ma strecor printre tir si parapet..ce naiba sa faci in cazul asta? Ai de ales intre o prapastie de vreo 30m si un tir de 20 de tone..
Pe la ora 10 ma apropii de satul de unde trebuie sa iau un feribot si de la cativa kilometri se vede vaporul care intra in port. La vreo 2km, ma intalnesc si cu coloana de masini care tocmai au coborat de pe feribot. Bag viteza, paote am noroc si il prind. Ajung fix cand urca ultima masina si imi fac semn sa ma urc si eu. Mama ce coordonare! Dupa ce ca am salvat cel putin 15 minute de asteptat, vad ca nu apare nimeni sa-mi ia banii, asa ca mai salvez si niste bani.
La 11:20 ajung in parcare la Pleikestolen. E plin de masini. Imi leg casca si geanta pe motor, imi schimb cizmele cu ghete de munte si plec la drum. Pe panoul cu informatii spune ca traseul dureaza 4 ore dus intors, sunt in total 7.6km si ca se urca de la 280m altitudine pana la 604m.  Ar trebui sa-l fac mai repede de atat..

spre Preikensotlen
spre Preikensotlen
spre Preikensotlen
langa Preikensotlen
Preikensotlen
Preikensotlen
Poteca e lata si dupa cum scrie pe un panou, tocmai a fost amenajata acum vreo 2 ani cu ajutorul unor serpasi din Nepal. E ca pe Magheru! E plin de oameni, sunt siruri, siruri.. Unii cobaoara altii urca. Dupa o ora si jumatate ajung la locul faptei: Preikestolen e o stanca verticala care pleaca din apele fiordului Lyse si se termina la 604m cu o suprafata aproape orizontala. De aici poti sa admiri peisajul incedibil si daca ai curajul te poti apropia de marginea prapastiei de 600m. Vantul bate foarte puternic, uneori te misca din loc dar am noroc ca bate dinspre prapastie.
Coborarea de aici merge mai repede si pe la 2:20 sunt inapoi in parcare iar pe la 3.40 ajung la locul de intalnire. Coordonarea e din nou aproape perfecta si iata ca Andrei si Adina apar dupa 5 minute.
pe feribot la Oanes
pod la intrarea in fiordul Lyse
Dupa ce trecem fiordul Lyse, ne oprim la o benzinarie si Andrei verifica din nou pe net  programul feribotului de Danemarca. Se pare ca e unul la 8.15 dar pe site-ul companiei nu apare. Apare doar pe un alt site care vinde bilete pentru mai multi operatori de feriboturi. Din pacate nu se mai pot face rezervari deci nu putem stii nici daca chiar exista o cursa la 8.15 si nici daca mai e loc si pentru noi. E 5 fara douazeci si ar fii bine sa ajungem cel putin cu o ora inainte de plecarea feribotului. Asa ca ultimii 180 km ii facem doar cu o scurta pauza.
La 7.20 ajungem in port la Kristiansand la casa de bilete. Aici ne spun sa ne ducem la coada de acces la feribot si sa ne punem pe lista de asteptare pentru ca totul e rezervat si vaporul ar trebui sa fie plin... Fugim repede la ghiseu si casierul ne zice sa mai asteptam cateva minute pana verifica colegii lui de pe vapor daca mai avem loc. Dureaza mai mult de catva minute sau poate asa ni se pare.. 

pe feribot catre Danemarca
plecarea din Kristiansand
Coada de masini aproape s-a terminat si casierul nu ne zice nimic. Intr-un final ne face in sfarsit semn si ne zice ca au gasit locuri si pentru noi! Suntem salvati! Diseara vom dormi pe continent. Asta e impresia cel putin dupa ce am trecut cu vaporul catre Finlanda si acum ne intoarcem tot cu vaporul.
Plecarea din Norvegia imi da senzatia ca vacanta e pe sfarsite, desi mai sunt vreo 5 zile... Scandinavia a fost incredibila si mai ales Norvegia. Daca si vremea ar fi fost mai buna, ar fi fost perfect. Macar in locurile importante am avut soare.

citeste mai departe: ziua 17



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu